چگونه بوته‌ی گل رز را هرس کنیم؟ (آموزش هرس رز)

Monday، ۳۰ Khordaad ۱۴۰۱

اگر می‌خواهید گل رز سالم و زیبایی داشته باشید و آن را به نحو احسن نگهداری کنید، دانستن نحوه هرس صحیح گل رز کلید آن است.

گل‌های رز برای هزاران سال به دلیل زیبایی و عطرشان مورد توجه بوده اند و امروزه آنها نقش اصلی را در باغ‌های سراسر جهان ایفا می‌کنند به باغ‌ها، حاشیه‌ها، دیوارها و پاسیوها عشق و رنگ می‌بخشند. هنگامی‌که به دنبال ایده‌های باغ گل رز هستید، در انتخاب خود همواره دچار شک زیبا خواهید شد، زیرا این گیاه تنوع رنگ و شکل فراوانی دارد و طرح‌های بی‌پایانی را ارائه می‌دهد.

اگرچه گیاه رز برخی از زیباترین گل‌های دنیا را تولید می‌کند، اما در واقع درختچه‌های بسیار مقاومی‌هستند. حتی یک هرس بد بعید است که به آنها آسیب برساند، بنابراین می‌توانید با اطمینان آن‌ها را هرس کنید. با این حال، برای اینکه بهترین نتیجه را از گل رز بگیرید، باید از چند قانون ساده هرس پیروی کنید. به خاطر داشته باشید که همه رزها به یک شکل هرس نمی‌شوند. اگر می‌خواهید رز رونده را هرس کنید، نحوه هرس رزهای‌رونده (رامبلرها) را به زودی آموزش خواهیم داد.

نحوه هرس گل رز - آنچه شما نیاز دارید

قبل از هرس گل رز، مطمئن شوید که ابزار مناسبی برای کار دارید – با یک جفت دستکش و قیچی خوب شروع کنید. متخصصان می‌گویند: «ممکن است واضح و آشکار به نظر برسد، اما مهم‌ترین نکته هنگام هرس گل رز این است که قیچی شما تیز و برنده باشد، بنابراین گیاه را بریده بریده نمی‌کند و به آن آسیب نمی‌رساند.» می‌توانید با استفاده از سنگ تراش یا الماس تراش، قیچی خود را در خانه تیز کنید. به طور معمول قیچی‌ها برای هرس ساقه‌های سبز و جوان رز مناسب هستند، برای شاخه‌های ضخیم‌تر و بالغ‌تر و چوب‌های مرده به اره دستی نیاز دارید. به مانند زمان کاشت گل رز، به دستکش‌های باغبانی ضخیم نیز برای محافظت از دستان خود در برابر خارها نیاز خواهید داشت. خارهای گل رز می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر باشند، بنابراین اگر دست خود را بریدید، زخم را با یک اسپری آنتی باکتریال تمیز کنید.

نحوه قرار گیری صحیح قیچی روس شاخه رز
برش صحیح ساقه رز

چگونه بوته‌های رز را هرس کنیم؟

1- نکته حیاتی هرس این است که بوته‌های گل رز را در زمان مناسب سال هرس کنید. اواخر زمستان تا اوایل بهار، درست زمانی که اولین رشد شروع می‌شود، بهترین زمان هرس است. اگر بوته‌های رز خود را خیلی زود هرس کنید، این خطر را دارد که گیاه را در برابر آسیب سرمازدگی قرار دهید. و اگر دیر هرس کنید اجازه رشد و نمو به گیاه را نخواهید داد.

2- متخصصین توصیه می‌کنند که بهتر است آنها را هرس کنید تا اینکه اصلاً هرس نکنید، بنابراین حتی اگر بهار آمد، باید هرس کنید. اما هرگز وقتی ساقه‌ها یخ زده یا تحت یخبندان هستند هرس نکنید.

3- به خاطر داشته باشید که گل رز چند سال طول می‌کشد تا رشد کند و گیاهان جوان نیاز به هرس سبک‌تری دارند. گل‌های رز بوته‌ای را تا زمانی که در چند سال اول تشکیل نشده‌اند خیلی هرس نکنید تا به بلوغ ساقه‌ها و حمایت از شکوفه‌های بزرگ کمک کنند.

4- بوته‌های رز بالغ را تا نصف اندازه هرس کنید، یا اگر رز جوان است، تا یک سوم آن را بردارید. قرار دادن یک قیم در زمین در کنار گل رز در ارتفاع گرفتن رز مفید است و به عنوان یک تکیه گاه عمل می‌کند.

5- برای بریدن ساقه‌های رز از قیچی تیز استفاده کنید. برای کمک به رشد شاخه‌های جدید به سمت بیرون و حفظ مرکز بازتر، یک برش شیبدار ملایم، درست بالای یک جوانه سالم رو به بیرون ایجاد کنید.

6- ساقه‌های مرده یا بیمار گل رز را دقیقاً از پایه خود بردارید. ساقه‌های مرده کاملاً قهوه‌ای می‌شوند و علائم سبزی ندارند. ممکن است برای ساقه‌های قدیمی ‌و بزرگ خشک شده به اره دستی نیاز داشته باشید.

7- ساقه‌های نازک و ضعیفی که به راحتی خم می‌شوند را بردارید، زیرا نمی‌توانند رشد جدید را درخود داشته باشند.

8- در جاهایی که قسمت‌هایی از گیاه فشرده است، یک یا دو ساقه را بردارید تا هوا و نور بیشتری جریان داشته باشد. همچنین در جایی که دو ساقه به هم ساییده می‌شوند، یکی را برای هرس کردن انتخاب کنید.

9- شکل دادن به بوته گل رز ضروری است، سعی کنید یک درختچه گرد ایجاد کنید. این بدان معنی است که طرفین را کمی ‌کوتاهتر از ساقه‌های میانی ببرید.

10- اگر گل رز شما بعد از هرس بسیار کوچکتر شد نگران نباشید! رشد در بهار به سرعت گل رز شما را بزرگ و پر شکوفه می‌کند. در نهایت، برگ‌های ریخته شده را که ممکن است منشا بیماری باشند پاک کنید.. هنگامی ‌که گل رز در تابستان گل داد، شکوفه‌های خشک شده را حذف کنید. گل‌های رز به‌طور منظم، شاخه‌های گل‌دهی بیشتری را برای گل‌های جدید ایجاد می‌کنند. هرس اواسط تابستان به تقویت مجدد گل‌های رز کمک می‌کند.

خلاصه هرس رز

چگونه گل رز را برای زمستان هرس کنیم؟

هرس گل رز برای زمستان ایده خوبی نیست، زیرا آنها را در برابر سرما و یخبندان آسیب پذیر می‌کنید. برای بهترین نتیجه، هرس خود را برای پایان زمستان و شروع بهار بگذارید. با این حال، در جایی که شاخه‌های گل رز در اثر باد آسیب می‌بینند، بهتر است آنها را از گیاه جدا کنید. همچنین می‌توانید از قلمه‌های گل رز در پاییز یا زمستان برای رشد رز جدید استفاده کنید.

.