هرس درختان سیب

Wednesday، ۲۵ Khordaad ۱۴۰۱

هرس درخت سیب بخش بسیار مهمی از مراقبت و نگهداری صحیح آن است. با این حال، بسیاری فکر می کنند این کار سخت و سنگین است. اما همیشه این طور نیست! هنگام نزدیک شدن به زمان هرس درختان سیب خود این موارد را در نظر داشته باشید:

· مطمئن باشید همه افراد - از جمله متخصصان - دقیقاً به یک روش هرس نمی کنند.

· هرس نکردن درخت گاهی از هرس کردن آن بیشتر به نفع درخت است. (همیشه نیاز به هرس کردن نیست.)

· اگر درخت سیب هرس نشود، ممکن است بارور نشود، رشد نکند و در برخی موارد اصلاً اشتیاق لازم به رشد را نداشته باشد.

پس سه دلیل اصلی وجود دارد که باید درخت سیب خود را هرس کنید: 1- بقا، 2- تحریک،3- شکل دادن به آن.

1- بقا

هنگامی که نهال درخت سیب شما در نهالستان ما پرورش داده می‌شود، پیوند زده می‌شود و برای شما ارسال می‌شود، در مرحله ارسال که شامل در آوردن ریشه از خاک می‌باشد مقداری از ریشه‌های ظریف و باریک نهال آسیب می‌بینند. این ریشه های مو مانند و ظریف برای فرآیند جذب رطوبت و مواد مغذی در خاک مهم هستند. متاسفانه آسیب دیدن ریشه اجتناب ناپذیر است، هرس به تعادل رشد بالای درخت شما با سیستم ریشه کمک می‌کند و به ریشه‌ها زمان می‌دهد تا دوباره در باغ شما رشد کرده و قوی‌تر شوند.

وقتی درخت سیب ریشه برهنه شما از نهالستان وحیدافشار می‌آید، متخصصان ما قبلا درخت را برای شما هرس کرده‌اند. به همین دلیل، در زمان کاشت نیازی به هرس مجدد آنها ندارید. تنها هرس لازم در زمان کاشت، حذف شاخه ها و ریشه های شکسته یا آسیب دیده است.

2- تحریک

علاوه بر مزایای بقا، هرس درخت سیب باعث تحریک رشد قوی‌تر و مستحکم‌تر جوانه های باقی مانده می شود. پس از یک فصل رشد، درخت سیبی که هرس می‌کنید بزرگ‌تر از یک درخت سیب هرس نشده، همراه با شاخه‌های قوی‌تر خواهد بود.

3- شکل و ساختار

به همان اندازه که مزایای بقا و تحریک مهم است، درخت سیب شما باید هرس شود تا شکلی قوی و زیبا داشته باشد. شکل طبیعی درخت سیب همیشه بهترین شکل برای حداکثر تولید میوه نیست. نهال درختان سیب نهالستان وحیدافشار در هنگام خرید هرس می شوند تا شکل دهی مناسبی داشته باشند. اگر در زمان مناسب هرس و شکل دهی را انجام دهید، برای درخت سیب بسیار عالی خواهد بود.

نکات هرس

1- زوایای هرس

زوایای بسیار باریک V شکل در شاخه ها نشانه آشکار از شکافته شدن و شکستن فاجعه آمیز شاخه در آینده است، به خصوص زمانی که درخت سیب شما بسیار پر بار و سنگین باشد. برای شاخه‌های درخت، زوایای باز همانند عقربه های ساعت در موقعیت 2 و 10، بهتر هستند.

2- هرس یک جوانه

برش های تیز و تمیز را به اندازه کافی نزدیک به هم بزنید (حدود 1 سانتی متر از جوانه رو به بیرون بعدی فاصله داشته باشد) شاخه های شکسته شده و خشک شده که به سختی قابل احیا هستند، هرس کنید. به فاصله ما بین جوانه و نقطه هرس دقت کنید، این فاصله نباید زیاد و کم باشد. برش ها را کج بزنید. رشد و نمو جدید شاخه‌ها و درخت به زیبایی انجام خواهد گرفت.

هر شاخه دارای جوانه هایی است که به جهت‌های مختلف اشاره دارند. از آنجایی که می‌خواهید رشد قوی و مستحکم جدیدی از مرکز درخت ایجاد شود و از مرکز درخت دور شود، از بالای جوانه‌ای که به سمت بیرون کشیده شده است، هرس کنید. این قسمت معمولاً در قسمت زیرین شاخه قرار دارد. این به درخت سیب شما کمک می کند شکل گسترده‌تری به خود بگیرد و موجب می‌شود در برابر گردش نور و هوا، آزادانه‌تر عمل کند.

3- برای موفقیت هرس کنید

اگر درختان سیب به موقع و با کمی دقت و توجه هرس شوند بهتر رشد می کنند. به درخت کمک کنید یک چارچوب و بدنه قوی و مستحکم در برابر محصولات پربار خود تشکیل دهد. این چیزی است که هنگام هرس باید به آن توجه کنید:

· شاخه های ضعیف، بیمار، آسیب دیده یا با زاویه باریک را بردارید.

· شاخه های ضعیف تر، متقاطع یا مزاحم و یک شاخه از اندام های دوشاخه را بردارید.

· شاخه های عمودی و هر شاخه ای که به سمت داخل یا به سمت مرکز درخت حرکت می کند را بردارید.

هدف این است که تاج درخت سیب شما بیش از حد ضخیم و شلوغ نشود، بنابراین مقداری هرس کردن لازم است تا نور وارد درخت شود و همچنین ارتفاع آن معقول بماند. همه این اهداف باعث بهبود کیفیت میوه و باروری درخت سیب شما می شود -مطمئنا از نتایج راضی خواهید بود!

درختان سیب زمانی مولد و قوی هستند که هرس شوند و به ساختار "تنه اصلی" گسترش پیدا کنند. این نوع سازه دارای شکل هرمی است که بالاترین نقطه آن یک تنه عمودی است. این تنه مرکزی همواره در حال رشد است که همه شاخه های جانبی از آن سرچشمه می گیرند.

مانند تمام شاخه ها با رشد قوی، تنه اصلی باید تقریباً در 50 تا 60 سانتی متر بالاتر از بالاترین مجموعه شاخه های "اطرافی" خود هدایت شود (به عقب بریده شود). بالاترین جوانه باقیمانده روی تنه اصلی، یک تنه اصلی جدید و قوی ایجاد می کند و هیچ شاخه دیگری نباید بلندتر از آن باشد.

4- هرس خارج از فصل

گاهی اوقات باید هرس انجام شود حتی زمانی که فصل خواب درخت نیست. اگر شاخه ای در اثر باد یا بار سنگین میوه شکسته شود، اقدامی سریع و ضروری باید انجام دهید. هرس کردن بهترین اقدام در هنگام آسیب دیدگی درخت است. با هرس، لبه ‌های پاره شده را تمیز کنید و با ایجاد یک برش صاف هیچ زبری باقی نگذارید. صبر کردن تا زمان خواب برای هرس اندام های آسیب دیده، مرده یا بیمار یا حذف رشد ناخواسته شاخه زیر پیوند درخت سیب، سودی ندارد.

5- تنک کردن میوه

چند دلیل برای تنک کردن میوه سیب وجود دارد:

· مانع از شکستگی شاخه ها می‌شود.

· اندازه میوه افزایش پیدا می‌کند.

· رنگ و کیفیت میوه بهبود می‌یابد.

بسیاری از درختان سیب شروع به ریختن میوه های نارس می کنند. این یک فرآیند طبیعی است که به درخت اجازه می دهد تا بار باقیمانده از محصول را بالغ کند. اگر از طریق تنک کردن اصلاح نشود، درختان سیب ممکن است هر دو سال بارور شوند (فقط یک سال در میان میوه می‌دهند) یا یک سال به‌شدت بارآوری کنند، سپس در سال بعد محصول نسبتاً سبکی داشته باشند. تنک کردن ممکن است در تئوری اشتباه به نظر برسد، اما در نهایت برای برداشت سیب شما مفید است.