معرفی و توضیح مختصر ویژگی های انواع کود به همراه فیلم آموزشی

Sunday، ۳۰ Bahman ۱۴۰۱

یکی از سوالات بسیار پرتکرار مشتریان عزیز در رابطه با انواع کود و ویژگی های مربوط به آن‌ها است. در این پست قصد داریم به صورت خلاصه مزایای اصلی استفاده از برخی کودهای پر مصرف برای کاشت نهال از نوع گلدانی و ریشه باز را ذکر کنیم. در این صفحه به طور خلاصه کودهای : ورمی کمپوست، کود کامل، اسید هیومیک، اوره، گوگرد و سولفات آهن معرفی می شوند. نکته پر اهمیت و بسیار ضروری در استفاده از انواع کود توجه به رقم نهال و درخت و هم چنین ویژگی های خاک است. لطفاً برای رسیدن به بهترین نتیجه در استفاده از کود های آلی و معدنی با متخصصان و مهندسان امور کشاورزی و زراعی مشورت نمائید.

مطالب زیر صرفا جنبه آموزشی دارد و نباید به عنوان جایگزین مشاوره و مراجعه به متخصصان امور کشاورزی قرار بگیرد.

1- کود ورمی کمپوست: (Vermicompost):

خلاصه ویژگی کود ورمی کمپوست:

1- افزایش عملکرد گیاه

2- افزایش بیوماس و تعداد ریشه‌ها

3- افزایش رشد گیاهچه‌ها

4- اصلاح ساختمان و بافت خاک

5- کمک به رشد بیشتر نهال

6- کمک به بهبود شکل ظاهری نهال

7- افزایش میزان باردهی

8- کمک به تهویه و نفوذ آب و توسعه رشد

9- کمک به فراهم کردن عناصر اصلی غذایی برای گیاهان

فرآیند کشت کرم خاکی به منظور تبدیل ضایعات آلی به کود را ورمی کمپوست یا ورمی کالچر می نامند. ورمی کمپوست کانی سازی کندی دارد و در مقایسه با کودهای مصنوعی محلول در آب مواد مغذی را به آرامی آزاد می کند. استفاده بیش از حد از کودهای مصنوعی محلول در آب می تواند منجر به رشد بیش از حد و نامتعادل ریشه، برگ، گل و میوه گیاه شود.

-فرایند تولید ورمی کمپوست

فرایند تولید ورمی کمپوست با استفاده از گونه‌های مختلف کرم‌ها، معمولاً کرم‌های قرمز، کرم‌های سفید و سایر کرم‌های خاکی برای ایجاد مخلوطی از ضایعات گیاهی یا مواد غذایی در حال تجزیه انجام می‌شود. کرم ها از ضایعات آلی تغذیه می کنند و کود غنی از مواد مغذی را به شکل مدفوع تولید می نمایند. فضولات کرم های خاکی مغذی هستند. از این رو موجب حاصلخیزی خاک می شوند. آنها در سراسر خاک حرکت می کنند. این امر اجازه می دهد تا گردش هوا در داخل خاک اتفاق بیفتد و ریشه ها فضای کافی برای رشد و گسترش پیدا کنند.

این ورمی کمپوست در مقایسه با سایر کمپوست ها از نظر نیتروژن، فسفر و پتاسیم غنی خواهد بود. ورمی کمپوست حاوی مواد مغذی محلول در آب است و یک کود آلی فوق العاده و غنی از مواد مغذی می باشد. از این رو بر عمر و سن اقتصادی درخت تاثیری مثبت خواهد داشت.

-مزایای ورمی کمپوست

مزیت اصلی ورمی کمپوست این است که کاملاً ارگانیک است. این محصول کلا فضولات کرم های خاکی می باشد و مواد شیمیایی ندارد. کمپوستی که به این صورت ساخته می شود نیازی به افزودنی های دیگری ندارد و از این رو مقرون به صرفه نیز است.

-رفع آفات گیاهی و بیماری های گیاهان با ورمی کمپوست

کمپوست ورمی توسط کرم های خاکی تولید می شود و حاوی مقادیر زیادی از میکروب ها و باکتری ها می باشد. این میکروارگانیسم ها به رشد مقاومت گیاه در برابر بیماری ها کمک می کنند و به عنوان دافع آفات گیاهی عمل می نمایند.

وجود میکروارگانیسم های موجود در ورمی کمپوست موجب می شود تا پرندگانی که در حذف آفات گیاهی نقش مهمی دارند در آن منطقه فعالیت بیشتری داشته باشند.

-تغذیه ریشه گیاه با ورمی کمپوست

ورمی کمپوست کاملا طبیعی است و از بسیاری جهات به طور مستقیم برای گیاهان مفید می باشد. یکی از فواید آن تامین مواد مغذی است. ریشه گیاهان به راحتی می تواند کمپوست کرم خاکی را جذب کند. بر خلاف کودهای شیمیایی، مخاط کرم موجود در ورمی کمپوست از خاکشویی جلوگیری می نماید. از این رو گیاهان می توانند مواد مغذی را برای مدت طولانی تری حفظ کنند و قوی تر و سالم تر رشد نمایند.

گیاهان سالم تر بدون استفاده از پهن (کود دامی): معایب پهن

ورمی کمپوست راهی موثر برای اطمینان از سلامت گیاهان است. پهن یکی از کودهایی است که موجب آزاد شدن آمونیاک در خاک می شود. آمونیاک آزاد شده در مجاورت ریشه درخت تجمع می یابد. این امر موجب مسمومیت ریشه درخت خواهد شد. پهن تازه دارای کربن بالا و ازت کمتری است. باکتری های تجزیه کننده پهن برای تجزیه کربن به ازت کافی نیاز دارند. از این رو باید از کودهای دارای ازت نیز در کنار پهن ساده استفاده نمایید. این امر موجب بالا رفتن املاح در کود می شود. در نتیجه خاک زراعی شور خواهد شد و با پتانسیل اسمزی و مسمومیت گیاه مواجه می شوید.

-آهسته رهاسازی مواد مغذی:

مشکل کودهای شیمیایی و آفت کش ها این است که ظرفیت نگهداری مواد مغذی گیاهان را تضعیف می کنند. از این رو مواد شیمیایی به راحتی به داخل خاک نفوذ کرده و وارد سفره های زیرزمینی شده و باعث آلودگی آب می شوند. ورمی کمپوست ممکن است محتوای مواد مغذی نسبتا کمی داشته باشد، اما به راحتی شسته نمی شود. گیاهان می توانند مواد مغذی را برای مدت طولانی تری حفظ کنند و سفره های آبی آلوده نمی شوند.

-احتباس آب با ورمی کمپوست :

همانطور که قبلا گفته شد، کودهای شیمیایی و آفت کش ها به طور چشمگیری مکانیسم داخلی گیاهان را تضعیف می کنند. یکی از زمینه هایی که می توان تأثیر آنها را احساس کرد، احتباس آب است. ورمی کمپوست در اصل یک کلوئید می باشد و می تواند آب را تا 9 برابر وزن خود نگه دارد. هنگامی که آب و هوا برای مدت طولانی خشک باشد، این ویژگی می تواند کمک بزرگی به باغداران کند تا درختان و نهال ها از بی آبی از بین نروند.در حقیقت با استفاده از این محصول تبخیر آب آهسته خواهد شد؛ زیرا آب در درجه ارگانیک نگهداری می شود. از این رو درختان مدت زمانی زیادی می توانند از آب محبوس شده استفاده کنند.

-اصلاح خاک:

ورمی کمپوست هوادهی خاک را بهبود می بخشد و خاک را با میکروارگانیسم ها غنی می کند. با استفاده از کمپوست کرم خاکی وابستگی به آفت کش ها کاهش می یابد. این کاهش به سرعت بازیافت بهتر خاک کمک می کند. درست است که کودهای شیمیایی رشد گیاه را تقویت می کنند اما معایب فاجعه باری نیز دارند. استفاده مداوم از آنها می تواند مقاومت گیاهان را در برابر بیماری ها کاهش دهد. از طرف دیگر گران هستند و بر بار مالی کشاورزان می افزایند.

-تاثیر ورمی کمپوست بر رشد نهال و درخت:

کمپوست کرم خاکی جوانه زنی، رشد گیاه و عملکرد محصول را افزایش می دهد. همچنین رشد و ساختار ریشه را بهبود می بخشد. از این رو به بالا رفتن بازده محصول دهی درختان کمک می کنند. ورمی کمپوست را می توان مستقیماً در خاک به عنوان اصلاح کننده خاک نیز استفاده کرد.

-زمان و مقدار مصرف کود ورمی کمپوست در باغات:

اگر می خواهید از مزایای بیشمار ورمی کمپوست استفاده کنید، بهتر است زمانی آن را به خاک باغ اضافه کنید که حاصل خیزی آن در بدترین حالت قرار دارد. میزان مصرف آن نیز تا20 تن در هر هکتار می باشد.در اواخر زمستان و اوایل بهار میزان فعالیت میکروبیولوژیکی خاک در کمترین حالت خود قرار دارد که بهترین زمان برای استفاده از کمپوست کرم خاکی است. در این زمان ورمی ها می توانند میزان فعالیت خاک را افزایش دهند.

مقدار مصرف این محصول به شرح زیر است:

· دو تا سه کیلوگرم در بوته برای نهال های جدید.

· چهار تا هشت کیلوگرم به ازای درخت برای درختان جوان

· هشت تا پانزده کیلوگرم به ازای هر درخت در درختان مثمر

· پانزده تا بیست و پنج کیلوگرم به ازای هر درخت در درختان بالغ و بزرگ

سه تا پنج کیلوگرم برای گیاهان پایه که تراکم بالا دارند

2- اسید هیومیک: (Humic Acid):

خلاصه ویژگی های کود کاملاسید هیومیک:

1- تسهیل تعرق گیاهی و تقویت سیستم ریشه

2- افزایش فعالیت‌های متابولیکی

3- افزایش سبزینگی و نشاط گیاه

4- تنظیم PH و افزایش حلالیت عناصر خاک

5- افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک

6- بهبود ساختمان خاک

7- افزایش ظرفیت نگهداری آب خاک

8- ارتقاء خواص فیزیکی و شیمیایی خاک

9- افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش‌های محیطی و خاکی

اسیدهای هیومیک به در دسترس قرار دادن مواد مغذی برای ریشه گیاه کمک می کنند. این اسیدها در مواد آلی خاک مانند لئوناردیت، یک لایه رسوبی در نزدیکی سطح زمین، فراوان هستند. اسید هیومیک موجب می شود تا مواد معدنی و فلزات مهم از طریق دیواره سلولی گیاه قابل جذب شوند. این اسید حتی به انتقال مواد معدنی مانند آهن که معمولاً متحرک نیست به داخل گیاه کمک می کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا از مزایای مختلف اسید هیومیک در کشاورزی اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

-مزایای اقتصادی هیومیک اسید:

اسیدهای هیومیک می توانند به شیوه ای کاملا طبیعی ترکیبات مغذی در خاک را کلات کنند. از این رو از طریق متعادل سازی pH خاک موجب بالا رفتن کیفیت و همچنین بهره وری خاک می شوند. برخی از مهم ترین مزیت های اقتصادی هیومیک اسید عبارتند از:

· افزایش عملکرد گیاهان و درختان تا 70 درصد.

· این محصول می تواند مصرف سایر کودها و سموم دفع آفات را به میزان قابل توجهی تقریبا تا 30 درصد کاهش دهد.

· افزایش ظرفیت احتباس آب در خاک.

-مصرف آب کم با هیومیک اسید:

اسیدهای هیومیک با پوشاندن ذرات شن و ماسه، ظرفیت نگهداری مواد مغذی و آب در خاک را افزایش می دهند. از این رو می توانند از تلفات زیاد آب و مواد مغذی جلوگیری کنند. همچنین خاک های غیرمولد را از طریق تجزیه به خاک های مثمر تبدیل می نمایند. آنها آب و مواد مغذی را در ناحیه ریشه گیاهان و درختان نگه می دارند و در صورت نیاز در اختیار آنها قرار می دهند. در نتیجه نیاز به آبیاری به ویژه در مناطق گرم و خشک به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

-مزایای اصلاح خاک با اسید هیومیک:

اسیدهای هیومیک می توانند ساختار خاک را به گونه ای کاملا موثر و کارآمد اصلاح نمایند. برخی از مزایای این کود در اصلاح ساختار خاک و تاثیر مثبت آن بر ریشه گیاهان عبارتند از:

· ظرفیت نگهداری مواد غذایی در خاک را افزایش می دهد.

· استفاده از کود را با کلات کردن مواد مغذی بهبود می بخشد و آنها را به شکل قابل جذب تر تبدیل می کند.

· انشعابات ریشه را افزایش می دهد و تقسیم سلولی گیاه را تقویت می نماید.

· اسید هیومیک اثرات نمک های زیاد در خاک ها را از بین می برد.

· رشد گروه های مختلف میکروارگانیسم های مفید از جمله میکروارگانیسم هایی که به سم زدایی خاک کمک می کنند را بهبود می بخشد.

· خواص فیزیکی و مکانیکی خاک را در ساختار، رنگ و قوام تغییر می دهد.

· هیومیک اسید به هوادهی و فعال سازی زیستی خاک کمک می کند.

· نفوذ پذیری غشا های گیاهی را افزایش می دهد و باعث جذب موثرتر مواد مغذی برگی می شود.

· به اصلاح کلروز گیاه کمک می کند.

· سرعت جوانه زنی بذر را بهبود می بخشد.

-فواید کود اسید هیومیک در رشد ریشه، محصول دهی درختان و نهال ها از نظر افزایش سن اقتصادی درخت

اسید هیومیک از طریق عملکرد های زیر به گسترش انشعابات ریشه کمک می کند و همچنین موجب افزایش محصول دهی درختان و نهال ها می شود. فواید اسید هیومیک از نظر افزایش محصول دهی عبارتند از:

· باعث رشد عمیق و متراکم ریشه می شود.

· افزایش تحمل گیاهان در برابر تنش های غیر زیستی از جمله تنش های مربوط به شوری خاک، سردی و گرمی هوا و یا هوای خشک.

· ظرفیت بافر و تبادل کاتیونی (CEC) خاک را افزایش می دهد.

· رشد اولیه گیاه را تقویت می کند و پتانسیل رشد کامل را تسهیل می کند.

· نیتروژن و پتاسیم در دسترس گیاه را فراهم می کند و از شسته شدن نیترات جلوگیری می نماید.

· راندمان مصرف کود را افزایش می دهد.

-فواید بیولوژیکی:

در این قسمت به برخی از مهم ترین فواید بیولوژیکی اسید هیومیک اشاره خواهیم کرد. این مزایای بیولوژیکی عبارتند از:

· اسید هیومیک با تحریک آنزیم های گیاهی موجب افزایش تولید آنها می شود.

· این محصول موجب افزایش رشد میکروارگانیسم های مطلوب در خاک خواهد شد و همچنین به تکثیر آنها کمک خواهد کرد.

· کودهای اسید هیومیک با تحریک رشد عمودی ریشه های گیاهان به بهبود جذب مواد مغذی، ویتامین و مواد معندی کمک می کنند.

· مقاومت طبیعی گیاه را در برابر بیماری ها و آفت کش ها افزایش می دهد

-تاثیرات کلی بر رشد نهال و درخت:

هیومیک اسید یک محصول فعال بیولوژیکی دوستدار محیط زیست است که یک ورودی عالی در کشاورزی مدرن به شمار می رود. تاثیرات کلی اسید هیومیک بر رشد نهال و درخت را می توان به شرح عنوان کرد:

· موجب تثبیت نیتروژن و آزاد شدن فسفر در خاک می شود.

· احتباس آب در خاک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

· به تجزیه خاک های رسی و فشرده کمک می کند.

· به انتقال ریزمغذی ها از خاک به گیاه کمک می نماید.

· سرعت جوانه زنی بذر را افزایش می دهد .

· رشد جمعیت میکرو فلور را در خاک تحریک می کند.

· به عنوان یک کلاتور طبیعی (با ایجاد ظرفیت تبادل کاتیونی بالا) برای بهبود جذب مواد معدنی، مواد مغذی و عناصر کمیاب توسط گیاهان عمل می‌کند.

-نحوه استفاده از اسید هیومیک:

تا اینجای بخش با بسیاری از فواید مهم اسید هیومیک از نظر فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آشنا شدید. اکنون می خواهیم دربارۀ نحوه مصرف این کود حرف بزنیم. هر کدام از شرکت های سازنده نحوه و میزان مصرف اسید هیومیک را بر روی بسته بندی آن درج می کنند. با این حال به طور کلی با توجه به درصد این کود در محلول پاشی 1 الی 2 کیلوگرم به ازای هر هکتار و در کود آبیاری سه تا پنج کیلو به ازای هر هکتار استفاده می کنند.

3- کود کامل: (N-P-K)

خلاصه ویژگی های کود کامل:

1- افزایش سرعت مراحل مختلف رشد گیاهان

2- افزایش کیفیت محصولات

3- کمک به بهبود مقاومت و گسترش ریشه در خاک

4- افزایش مدت نگهداری و انبار کردن محصولات

5- کمک به افزایش رشد رویشی

6- جلوگیری از ریزش برگ و خشک شدن گیاهان

7- بهبود کلروفیل گیاهان

8- جلوگیری از ریزش گل‌ها

کود کامل غنی شده (N-P-K) دارای سه ماده مغذی اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که باعث رشد و سلامت عمومی در یک گیاه می شوند. این سه ماده مغذی در کود کامل غنی شده (N-P-K) عموماً درشت مغذی نامیده می شوند که هر کدام از آنها در بهبود عملکرد گیاهان و درختان با مزایای خاصی همراه می باشند. این کود کامل علاوه بر این سه درشت مغذی با زیر مغذی هایی نظیر مس، آهن، روی، منگنز و غیره نیز غنی شده است. کود کامل غنی شده (N-P-K) حاوی اسیدهای آمینه و اسید هیومیک نیز می باشد که به صورت کلاته شده موجود هستند.

در این بخش می خواهیم به معرفی کامل کود کامل غنی شده (N-P-K) و مزایای آن در رشد و نمو گیاهان و درختان بپردازیم.

-هر کدام از این مواد مغذی چه کاری انجام می دهند؟

نیتروژن: در ساخت DNA در گیاه ضروری است؛ زیرا عنصر پایه اکثر اسید های آمینه می باشد و بنابراین در تکثیر و رشد سلول های گیاهی بسیار مهم است. این عنصر در مرحله کاشت بذر درختان و نهال ها ضروری می باشد؛ زیرا موجب سبز شدن برگ های آنها خواهد شد. در حقیقت عنصر نیتروژن موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) یکی از عناصر مورد نیازی است که در ساختار های رویشی گیاهان مانند رشد شاخه و برگ مهم می باشد. با استفاده از این درشت مغذی شرایط برگ ها و سایر بخش های رویشی گیاهان بهبود می یابند.

مزایای نیتروژن موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) عبارتند از:

· کمک به رشد ساقه و برگ

· افزایش تولید پروتئین در گیاهان

· تقویت فتوسنتز در گیاهان و درختان از طریق کمک به تشکیل کلروفیل.

از دیگر مزایای نیتروژن در رشد گیاهان این است که این درشت مغذی نقش مهمی در فتوسنتز دارد و به بهتر شدن کیفیت محصول منجر می شود.

-دو عنصر دیگر

فسفر: ماده انرژی زا در گیاه به شمار می رود. آدنوزین تری فسفات (ATP) موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) حاوی سه عنصر فسفات است و مولکولی می باشد که به وسیلۀ آن گیاهان می توانند در فرآیندی به نام فتوسنتز انرژی تولید کنند. فسفر موجود در این کود در گلدهی گیاهان و رشد ریشه درختان نقش بسزایی دارد. در حقیقت این عنصر به باردهی درختان میوه کمک بزرگی می کند.

مزایای فسفر موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) عبارتند از:

· تامین و انتقال انرژی برای فرایند های متابولیک گیاهان

· کمک به فرایند شکوفه دادن و باردهی در درختان

· بهبود کیفیت محصول

پتاسیم: پتاسیم موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) موجب می شود تا گیاه پس از رویداد های استرسی بزرگ بهبود یابد. به عنوان مثال در دوره های خشکسالی این عنصر موجب می شود تا گیاه راحت تر رطوبت موجود در خاک را جذب کند. همچنین می تواند به انتقال این رطوبت در سراسر گیاه کمک نماید. علاوه بر این یکی از اجزای اصلی اکثر سلول های گیاهی است که می تواند در تغییر فصل از پاییز به دوره سرد زمستان در ساخت ذخایر کربوهیدرات به گیاهان و درختان کمک کند. پتاسیم در سلامت کلی گیاهان و درختان و همچنین افزایش مقاومت آنها در برابر بیماری ها نقش مهمی دارد.

مزایای پتاسیم موجود در کود کامل غنی شده (N-P-K) عبارتند از:

· تقویت بافت گیاهان و افزایش مقاومت آنها در برابر آفات و بیماری ها

· تنظیم حرکت مولکول های آب و مواد مغذی در گیاهان

· کنترل میزان تبادل گاز ها و آب

· افزایش کیفیت محصولات با تاثیرگذاری مستقیم بر رنگ، طعم و همچنین اندازه میوه ها

-درصد های موجود بر روی کود کامل غنی شده (N-P-K)

درصد هایی که بر روی بسته بندی این کود ها مشاهده می کنید نشان دهنده درصد این سه درشت مغذی ها یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند. برای مثال کود کامل غنی شده (N-P-K) 20-20-20 نشان دهنده این است که سهم هر کدام از این عناصر 20 درصد می باشد. این درصد ها در محصولات مختلف متغیر می باشند.

از این رو در هنگام خرید کود کامل غنی شده (N-P-K) نیاز درختان خود را در نظر بگیرید. همچنین با توجه به محتوای مواد مغذی موجود در خاک زراعی باید درصد مناسبی را خریداری نمایید. برای اطمینان از درصد های مناسب بهتر است خاک زراعی خود را آزمایش کنید تا با توجه به نیاز آن در خرید کود بهتر تصمیم گیری نمایید.

-اهمیت ترتیب عناصر (N، P و K) و انتخاب درصد مناسب

در کود کامل غنی شده (N-P-K) ترتیب این حروف تصادفی نیست. در حقیقت ترتیب این حروف میزان اهمیت هر کدام از این عناصر غذایی را در رشد گیاهان و درختان نشان می دهد. عدد اول عنصر نیتروژن را نشان می دهد. عدد دوم نشان دهنده فسفر است. عدد سوم منعکس کننده پتاسیم می باشد. همان طور که گفته شد نیتروژن برای رشد شاخه و برگ، فسفر برای انشعاب و رشد ریشه و باردهی و همچنین پتاسیم برای بهبود کیفیت محصول و مقاومت آنها در برابر آفات مورد نیاز می باشند. از این رو می توانید با توجه به نیاز درختان و خاک زراعی خود درصد مناسبی از این عناصر را تهیه کنید. برای مثال اگر رشد ریشه و همچنین باردهی محصول مدنظر است باید کودی با درصد فسفر بیشتر را انتخاب نمایید. البته باز هم تاکید می شود که پس از آزمایش خاک و بررسی عناصر آن بهترین کود را انتخاب کنید.

تست خاک را پیش از استفاده از کود NPK دست کم نگیرید.

-زمان استفاده از کود کامل غنی شده NPK

از کود NPK بهتر است در فصولی مانند بهار و تابستان استفاده کنید؛ زیرا در این فصول درختان و گیاهان در حال رشد هستند. البته برای برخی از گیاهان بنا به نیازهای رشدی آنها می توان در پاییز یا زمستان (به صورت چالکود) نیز از این کود استفاده کرد.

-نحوه استفاده از کود NPK

این کود را می توان به صورت محلول در آب و به عنوان خوراک و همچنین به طور مستقیم در خاک استفاده کرد. با این حال برای استفاده از کود کامل غنی شده (N-P-K) حتما به دستورالعمل سازنده آن توجه نمایید.

همیشه این نکته طلایی را به یاد داشته باشید که بهترین کود با توجه به نیاز های غذایی خاص گیاهان و محتوای خاک زراعی تعیین می شود. از این رو پیش از تهیه کود ابتدا خاک زراعی خود را تست نمایید و در جهت اصلاح آن بهترین کود را خریداری کنید.

4- گوگرد: (Sulfur)

1-4- تامین میزان Pr و روغن مورد نیاز محصولات

2-4- کاهش PH خاک

3-4- کمک برای از بین بردن قارچ و آفات ریشه

4-4- کمک برای سنتز کلروفیل

5-4- افزایش بازدهی محصول

6-4- افزایش دسترسی ریشه به مواد مغذی

5- اوره: (Urea Fertilizer)

1- حاوی نیتروژن بالا

2- افزایش اسیدیته خاک

3- محلول در آب

4- افزایش باروری درختان

5- امکان استفاده به صورت جامد، مایع و محلول‌پاشی

6- پایین بودن آلاینده محیطی

کود اوره یک کود مبتنی بر نیتروژن است که معمولاً برای تأمین منابع نیتروژن گیاهان به منظور رشد و نمو مطلوب آنها استفاده می‌شود. فرمول شیمیایی کود اوره CO(NH2)2 است که نشان دهنده ترکیب شیمیایی اوره می باشد. کود اوره یک ماده سفید و کریستالی است که تقریباً 46 درصد نیتروژن دارد.

-فرمول کود اور‌ه:

اوره از ترکیب دی اکسید کربن (CO2) با آمونیاک (NH3) در فرآیندی به نام هابر-بوش تولید می شود. سپس ترکیب حاصل خالص و خشک می گردد تا محصول نهایی تولید شود. اوره به دلایل زیر یکی از پرمصرف ترین کودهای نیتروژنی است:

· محتوای نیتروژن بالا

· مقرون به صرفه بودن

· سهولت جا به جایی و کاربرد

-کاربرد کود اوره برای گیاهان:

عملکرد اصلی کود اوره تامین منابع نیتروژن برای گیاهان است که یکی از عناصر درشت مغذی های ضروری برای رشد و نمو گیاه به شمار می رود. نیتروژن جزء حیاتی پروتئین‌های گیاهی، DNA و کلروفیل است که مسئول رنگ سبز برگ‌ها می باشد و نقش مهمی در فتوسنتز دارد. اوره معمولاً در کشاورزی و باغبانی برای بهبود رشد گیاه، افزایش عملکرد محصول و ارتقای سلامت کلی گیاهان استفاده می شود. این محصول یک کود سریع الاثر است که به راحتی توسط گیاهان جذب می شود و به اشکال مختلف از جمله گرانول، گلوله و محلول های مایع قابل استفاده می باشد. با این حال مهم است که از کود اوره به درستی و در مقادیر مناسب استفاده کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد می تواند منجر به آلودگی و آسیب های زیست محیطی شود.

-اثرات اوره بر گیاهان: رشد ریشه و برگ

اوره منبع نیتروژن است که یک ماده مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان می باشد. این محصول می تواند به رشد شاخ و برگ سالم کمک کند و منجر به رشد بیشتر ریشه گیاهان شود. این کود را می توان در ترکیب با سایر کودها به کار برد تا ترکیب مواد مغذی متعادلی برای گیاهان فراهم کند.

شایان ذکر است که اثرات اوره بر گیاهان بسته به گونه گیاهی خاص، نوع خاک، شرایط محیطی و سایر عوامل می توانند متفاوت باشند. بهتر است در مورد استفاده از او‌ره برای گیاهان خاص خود با یک متخصص باغبانی یا کشاورزی مشورت کنید.

-آیا او‌ره برای همه گیاهان مفید است؟

اوره یک منبع رایج کود نیتروژن است که می تواند برای بسیاری از انواع مختلف گیاهان استفاده شود. با این حال مناسب بودن این کود برای هر گیاه خاص به عوامل مختلفی از جمله نیاز گیاه به مواد مغذی، نوع خاک و شرایط محیطی بستگی دارد. به طور کلی اوره می تواند منبع خوبی از نیتروژن برای گیاهانی باشد که برای رشدشان به سطوح بالایی از این ماده مغذی نیاز دارند. با این حال این کود باید با احتیاط برای گیاهانی که به سطوح بالای نیتروژن حساس هستند استفاده شود؛ زیرا می تواند منجر به رشد بیش از حد خواص رویشی و کاهش تولید میوه یا گل شود. علاوه بر این اثربخشی این محصول به عنوان یک کود می تواند تحت تأثیر عوامل دیگری مانند pH و سطح رطوبت خاک باشد. در برخی از موارد برای اطمینان از رشد و سلامت مطلوب گیاه ممکن است این کود را با کودهای دیگر ترکیب کنند.

-چه مقدار اوره برای گیاهان مصرف می کنید؟

مقدار اوره مورد استفاده برای گیاهان به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

· گونه های گیاهی

· اندازه گیاه

· سن گیاه

· نرخ رشد مطلوب

· خاک و شرایط محیطی

به عنوان یک قاعده کلی میزان مصرف معمولی این کود حدود 0.45 کیلوگرم در هر 9.3 متر مربع از سطح باغ یا چمن است.

با این حال ممکن است این میزان بر اساس نیازهای خاص گیاهان و شرایط خاک شما متغیر باشد.

اگر در مورد مقدار مناسب اوره برای استفاده از گیاهان خود مطمئن نیستید، همیشه بهتر است دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و با یک متخصص باغبانی یا کشاورزی مشورت نمایید.

استفاده بیش از حد از او‌ره می تواند اثرات منفی بر رشد گیاه و محیط زیست داشته باشد.

-اوره را هر چند وقت یک بار باید به گیاهان زد؟

دفعات استفاده از اوره به عوامل متعددی از جمله بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

· گونه گیاهی خاص

· مرحله رشد

· خاک

· شرایط محیطی

به عنوان یک قاعده کلی، این کود را معمولاً هر 4 تا 6 هفته یک بار در طول فصل رشد به خاک گیاهان می زنند یعنی زمانی که گیاهان به طور فعال در حال رشد هستند و برای حمایت از رشد و نمو خود به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

کوددهی بیش از حد با او‌ره می تواند منجر به اثرات منفی بر رشد گیاه و محیط زیست شود بنابراین مهم است که از این محصول به طور مسئولانه استفاده کنید و از دستورالعمل های سازنده و مقررات محلی برای استفاده از کود پیروی نمایید.

-آیا اوره PH خاک را تغییر می دهد؟

اوره می تواند PH خاک را تغییر دهد. هنگامی که این محصول را به خاک می زنند با آب واکنش داده و آمونیوم تولید می کند که می تواند اسیدیته خاک را افزایش دهد. این امر می تواند در طول زمان منجر به اسیدی شدن خاک شود که می تواند بر رشد و نمو گیاه تأثیر بگذارد.

با این حال میزان تأثیر اوره بر PH خاک به عوامل متعددی از جمله مقدار اوره مصرفی، نوع خاک و وجود سایر مواد اصلاحی خاک بستگی دارد. با استفاده از مقادیر مناسبی از این محصول و همچنین استفاده از آن همراه با سایر اصلاحات و پایش منظم pH خاک می توان میزان اسیدیته او‌ره را به حداقل رساند.

-اور‌ه چه مدت در خاک دوام می آورد؟

مدت ماندگاری ا‌ور‌ه در خاک به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

· شرایط خاک

· درجه حرارت

· سطح رطوبت

· وجود میکروارگانیسم هایی که می توانند او‌ره را تجزیه کنند

-تاثیر کود ا‌و‌ره بر ریشه درختان و نهال‌ها:

اوره یک ترکیب محلول در آب است و می تواند به سرعت در خاک حل شود و نیتروژن را در محلول خاک آزاد کند که سپس می تواند توسط ریشه گیاه جذب شود. هنگامی که اور‌ه به خاک ریخته می شود، به یون آمونیوم و سپس به یون نیترات تبدیل می شود که برای جذب به راحتی در دسترس گیاهان قرار می گیرد.

6- سولفات آهن:

خلاصه ویژگی های کود سولفات آهن:

1- قابلیت ترکیب‌پذیری با کودهای آلی و معدنی

2- کاهش PH خاک

3- افزایش قدرت جذب عناصر ضروری و ریزمغذی‌ها

4- کمک به انجام فعالیت فتوسنتزی گیاه

5- کاهش عارضه کلروز (زردی) گیاهان

کود سولفات آهن یک اصلاح کننده خاک است که در تامین مواد مغذی ضروری برای گیاهان و درختان کاربردی گسترده دارد. سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی با فرمول FeSO4 است. این ماده به عنوان سولفات آهن (II)، ویتریول سبز یا مس نیز شناخته می شود. نحوه عملکرد سولفات آهن تامین آهن برای گیاهان می باشد که برای سنتز کلروفیل، مولکولی که گیاهان برای تبدیل نور خورشید به انرژی از آن استفاده می کنند، لازم است. سولفات آهن برای استفاده در محصولاتی مانند درختان میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی که مستعد کمبود آهن هستند توصیه می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک کود عمومی برای بهبود سلامت کلی گیاهان و درختان استفاده کرد.

دوز توصیه شده سولفات آهن بسته به محصول و شدت کمبود آهن گیاهان و درختان متفاوت خواهد بود. در استفاده از این کود مهم است که دستورالعمل های سازنده را به درستی دنبال نمایید و بیش از حد از آن استفاده نکنید؛ زیرا این امر می تواند باعث سمیت گیاه شود.

در این بخش می خواهیم اطلاعات کاملی را در رابطه با این کود و اهمیت آن در کشاورزی و همچنین نحوه مصرف سولفات آهن ارائه دهیم.

-مزایا و ویژگی کود سولفات آهن

سولفات آهن در کشاورزی مزایای فوق العاده ای دارد. برخی از این مزایا و ویژگی ها عبارتند از:

· این پودر محلول در آب است.

· برای تولید کلروفیل ضروری می باشد.

· انتقال انرژی را ترویج می کند.

· در فتوسنتز مورد نیاز است.

· بخشی از سیستم آنزیمی مورد نیاز برای تنفس گیاه به شمار می رود.

· برای تشکیل برخی پروتئین ها لازم است.

· باعث رشد سالم گیاهان می شود.

-کلروز آهن چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

کلروز آهن به دلیل کمبود آهن در گیاهان رخ می دهد و در نتیجه باعث کمبود کلروفیل در درخت می شود. کلروفیل مسئول سبز شدن رنگ برگ درختان است که در تولید غذا برای گیاهان و درختان نقش مهمی را بر عهده دارد. این بیماری که ناشی از فقر آهن در درختان و گیاهان می باشد منجر به زرد شدن برگ ها و تیره شدن رگبرگ آنها می شود. همراه با زرد شدن برگ های درختان و گیاهان لبه های برگ ها نیز ممکن است قهوه ای شوند. البته با بیشتر شدن کلروز آهن زردی برگ ها به رنگ سفید کمرنگ تبدیل می شود. کمبود آهن در گیاهان به دلیل خاک نامناسب همراه با اکسیژن پایین و همچنین pH بالای خاک به وجود می آید که به دلایل زیر رخ می دهد:

· آبیاری بیش از حد

· کود دهی بیش از حد

· خاک فشرده

· آسیب علف کش

-درمان کلروز آهن در درختان با سولفات آهن

برای درمان کلروز آهن در درختان می توانید به اصلاح خاک با سولفات آهن اقدام نمایید.

-اصلاح خاک با سولفات آهن

بسته به نتایج آزمایش خاک می توانید خاک را با سولفات آهن (آهن) یا گوگرد عنصری اصلاح کنید. به خاطر داشته باشید که آزمایش خاک ممکن است ترکیب متفاوتی از این اصلاحات را ارائه دهد. به عنوان مثال اگر آزمایش خاک نشان داد که pH خاک بسیار بالا می باشد، استفاده از گوگرد عنصری برای کاهش pH توصیه می شود. از طرف دیگر اگر pH خاک طبیعی ارزیابی شود ولی با این حال خاک کمبود آهن داشته باشد، باید فقط از کود سولفات آهن استفاده نمایید.

-طریقه مصرف کود سولفات آهن

· گل و سبزیجات: برای اصلاح خاک سبزیجات و گل ها باید دو قاشق غذاخوری از کود سولفات آهن را برای هر 10 متر مربع از زمین استفاده نمایید. در این شیوه باید کود سولفات آهن را با آب و همچنین خاک مخلوط نمایید.

· درخت و درختچه: برای اصلاح خاک درختان و درختچه ها در یک گالن آب باید یک قاشق چای خوری از این کود را حل کنید. سپس محلول به دست آمده را باید به اطراف ریشه درخت بپاشید.

-مزایای اقتصادی سولفات آهن در بر رشد نهال و درخت

یکی از مزایای اقتصادی کود سولفات آهن قیمت رقابتی و مقرون به صرفه آن است. بسیاری از کشاورزان برای رفع کمبود آهن گیاهان و درختان از این کود استفاده می کنند؛ زیرا علاوه بر ارزان بودن آن مملو از مواد مغذی است که به رشد و باروری و همچنین افزایش فتوسنتز در گیاهان منجر می شود که به مراتب باعث بهبود محصول دهی می گردد.

مزیت دیگر کود سولفات آهن این است که این کود به راحتی در آب حل می شود. از این رو می توانید از این کود هم به صورت محلول پاشی و هم در سیستم های آبیاری استفاده نمایید.

-اهمیت سولفات آهن در کشاورزی: اصلاح pH خاک، افزایش آهن

* آهن یکی از ریز مغذی هایی است که در کشاورزی اهمیت فوق العاده ای دارد؛ زیرا به تامین آهن گیاه کمک می کند و رشد آن را افزایش می دهد.

* تشکیل کلروفیل در گیاهان نیازمند آهن است. در صورت تامین آهن گیاهان، آنها می توانند سبزینه کافی را تشکیل دهند.

* گاهی بر اثر خشکسالی و بارش کم خاک زراعی دچار مشکلات جدی می شود. در این شرایط خاک آهکی خواهد شد. از این رو جذب آهن توسط ریشه گیاهان از چنین خاکی کاهش می یابد.

* با آهکی شدن خاک میزان pH آن نیز بالا می رود.

* در این شرایط یکی از راه های اصلاح خاک استفاده از کود سولفات آهن است که فقر آهن در گیاهان را جبران می کند.

-اهمیت محصول در باردهی درختان

گلدهی و باردهی در درختان نیازمند تولید کلروفیل یا همان سبزینه است.

تا اینجا متوجه شدیم که گیاهانی که کمبود آهن دارند کلروفیل کافی نمی توانند تولید کنند و در نتیجه میزان گلدهی و باردهی شان کاهش می یابد. با استفاده از کود سولفات آهن می توان سبزینگی گیاهان و درختان را افزایش داد. در نتیجه گیاهان می توانند نور خورشید را بهتر و به صورت بهینه تر جذب نمایند. این امر نیز به نوبه خود منجر به افزایش سوخت و ساز گیاهان و درختان خواهد شد.

از این رو بسیاری از کشاورزان برای افزایش باردهی درختان و رشد نهال های شان از کود سولفات آهن استفاده می کنند تا شوری خاک را کاهش دهند. همچنین به جذب زیر مغذی ها و عناصر حیاتی مورد نیاز گیاهان مانند آهن کمک نمایند.