هرس انگور در باغ های خانگی: دستورالعمل های ابتدائی

Tuesday، ۲۸ Tir ۱۴۰۱

هرس انگور در باغ‌های خانگی: دستورالعمل‌های ابتدائی

ایستادن در مقابل انبوهی از شاخه‌های درخت انگور درهم و برهم و فکر کردن به‌‌این که باید برای آن‌ها کاری انجام شود، می‌تواند تجربه‌ای ترسناک برای افراد تازه‌کار یا حتی برای هرس‌کنندگان با تجربه‌تر باشد. دو‌‌ ایده مهم را در نظر داشته باشید:

1- از هرس کردن نترسید. وقتی کار هرس را تمام کردید، حدود 90 درصد از رشد سال گذشته هرس می‌شود. مخصوصاً سال‌های اولیه که نهال انگور شما شکل‌دهی خود را می‌گیرد.

2- گیاهان انگور نیرومند و بخشنده هستند. حتی اگر اشتباهی مرتکب شوید، سال‌‌ آینده فرصتی برای رفع آن خواهید داشت.

با‌‌این تفاسیر، می‌توانید با روحیه یادگیری و ماجراجویی به هرس خود نزدیک شوید، بهتر است درخت انگور را در بهار هرس کنید، زیرا اگر خیلی زود هرس شود، سرمای سخت در اواخر زمستان می‌تواند به جوانه‌ها آسیب برساند.

باغ انگور - روستای زینالو ارومیه

1- شروع صحیح رشد

وقتی نهال انگور جدید خود را از نهالستان‌های معتبر (نهالستان وحیدافشار) خریداری می‌کنید نهال انگور شما هرس شده است .اگر بنا به دلایلی‌‌ این گونه نبود شما یک نهال انگور با سیستم ریشه زیاد و قوی همراه تعداد زیادی شاخه برهنه را خواهید دید که از بالای تنه روییده است. در زمان کاشت در بهار باید‌‌ این شاخه‌های متعدد را به یک شاخه کاهش دهید و آن را به سه جوانه هرس کنید (مرحله 1)

پس از کاشت نهال، تاک شروع به رشد می‌کند و شاخه‌های سبز جدید به وجود می‌آید. زمانی که‌‌این شاخه‌های جدید نهال 20 تا 40 سانتی متر رشد کردند، بهترین شاخه نهال را انتخاب کنید و با گره زدن به قیم از آن برای رشد بهتر حمایت کنید. به دنبال شاخه‌‌ای باشید که به شدت در حال رشد است، راست یا تقریباً راست، که مستقیماً از ساقه قدیمی‌ نهال (نه از سیستم ریشه زیرزمینی) خارج می‌شود. ساقه‌های دیگر نهال را هرس کنید (مرحله 2).

همانطور که‌‌این شاخه نهال در طول اولین تابستان خود رشد می‌کند، به بستن آن ادامه دهید تا آن را صاف نگه دارد و از شکستن آن در باد یا ضربه حیوانات جلوگیری کند.‌‌این شاخه نهال، تنه دائمی‌تاک شما خواهد بود و تمام عمر تاک را دوام می‌آورد، بنابراین باید آن را تا حد امکان صاف و راست نگه دارید.

2- اولین هرس خوابیده

نهال انگور سال اول شما باید در طول رشد سال قبل به بالاتر از اولین سیم قیم‌‌ ایستاده (حدود 70 سانتی متر) رسیده باشد. اگر نشد، دوباره آن را به 3 جوانه برش دهید و هرس سال قبل نهال را تکرار کنید.‌‌این ممکن است بد و غیر اصولی به نظر برسد، اما برای‌‌ایجاد یک تنه سالم ضروری است. اکثر نهال‌ها قوی هستند و به راحتی به ارتفاع مد نظر می‌رسند. اگر شاخه سال گذشته فقط به سیم یا چند سانتی متر فراتر رسید، آن را در اولین جوانه بالای سیم قیم ببرید و شاخه را به قیم ببندید.

اگر ساقه نهال بلندتر از ارتفاع سیم قیم است، آن را به چوب و سیم ببندید، نهال تاک را چهار یا پنج جوانه فراتر از سیم قیم ببرید، طول باقیمانده ساقه را به سمت سیم خم کنید و گره بزنید. افرادی از همان سال‌های ابتدایی نهال انگور را به قیم یا طاق می‌بندندکه تاثیر خوبی در رشد و شکل دهی انگور ندارد و بایستی رشد طبیعی تاک طی شود. (حداقل دو سال)

نهال‌های بسیار قوی ممکن است به خوبی بالای سیم قیم رفته وشاخه‌های جانبی قوی را‌‌ایجاد کنند. دو طرف کناری را که به سیم نزدیک هستند انتخاب کنید و به سیم گره بزنید و 3-5 جوانه جلوتر را هرس کنید. ساقه اصلی را به سیم و قیم ببندید و دقیقاً بالای ضلع‌های جانبی را ببرید.

در طول تابستان، شاخه‌های جدید را تا سیم بعدی هدایت کنید و شاخه‌های جدیدی را که از ناحیه ریشه یا پایین تنه جوانه می‌زنند حذف کنید.

3- هرس انگور استقرار یافته

نهال انگور روی شاخه‌های سبزی که از شاخه‌های یک ساله به وجود می‌آید، میوه می‌دهد. هرس بر اساس تولید میوه در سال جاری و تجدید رویش شاخه‌های جوان برای سال‌‌ آینده است. شاخه‌های قدیمی‌ که در‌‌این سال میوه می‌دهند. برای هرس انگور استقرار یافته، ابتدا یک تنه دائمی‌ایجاد می‌شود و هر ساله شاخه‌های جوان که در کنار تنه و سیم قیم هستند، انتخاب می‌شوند. یک یا دو شاخه در دو طرف تنه و روی سیم که هر یک 8-10 جوانه دارند به سیم بسته می‌شوند و تمام شاخه‌های دیگر هرس می‌شوند. شاخه‌‌ای را انتخاب کنید که به ضخامت انگشت کوچک شما باشد و جوانه‌هایی نسبتا نزدیک به هم داشته باشند. سعی کنید از شاخه‌های ضخیم بزرگ با جوانه‌های دور از هم خودداری کنید. همچنین یک یا دو شاخه را به دو جوانه برش دهید. آنها شاخه‌های اضافی را برای هرس سال‌‌اینده‌‌ایجاد می‌کنند.

4- هرس ساقه

در بسیاری از مناطق با خاک‌های عمیق و نیتروژن بالا، تاک‌های انگور بسیار قوی هستند و شاخه‌های زیادی تولید می‌کنند. حتی زمانی که خوشه انگورها خیلی بزرگ و درشت نیستند، هر شاخه انگور به 14 تا 16 برگ با نوردهی خوب نیاز دارد تا خوشه انگور را به درستی بزرگ کند. اگر شاخه‌های زیادی در کنار هم جمع شوند، برگ‌ها نور کافی برای فتوسنتز موثر را دریافت نمی‌کنند. مهم است که همه برگ‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، زیرا برگ‌های سایه‌دار فقط در حدود 6 درصد ظرفیت خود عمل می‌کنند و ممکن است اصلاً در رسیدن خوشه انگور نقشی نداشته باشند. هرس شاخه‌های انگور در مراحل اولیه باعث از بین رفتن شاخه‌های غیرمولد شده و نور و فضا را برای شاخه‌های مولد فراهم می‌کند.

5- هرس سبز درخت انگور در تابستان

انگورها با نزدیک شدن به اواخر تابستان تمایل به رشد زیاد و سریع دارند و تشخیص اینکه در پیچ و خم های سبز و متراکم چه می گذرد دشوار است. با این حال، تلاش برای درک صحیح نحوه هرس، بدون برش‌های تصادفی، سودمند است.

اگر در این فصل شاخه هایی وجود دارند که میوه نمی دهند، آنها را تا ضخیم ترین قسمت درخت انگور هرس کنید. در این زمان از هرس تابستانی انگور می توانید کوچکترین خوشه های انگور را نیز حذف کنید، خوشه هایی که دارای 5 یا 6 تکه هستند. حذف اینها به افزایش بهره‌وری در بقیه خوشه‌ها کمک می کند. در حالی که انگورها معمولاً در زمستان یا اوایل بهار هرس سنگین می‌شوند تا شکل صحیح خود را به دست آورند، اکنون زمان آن است که با هرس ساقه‌های سبز نازک به سبکی با آن‌ها رفتار کنیم. هرس تابستانی درخت انگور به نور خورشید اجازه می‌دهد تا از طریق برگ‌ها فتوسنتز را افزایش دهد و رنگ و بافت حبه انگور را بهبود بخشد و نیز کمک به کنترل آفات انگور کند. به طور طبیعی، هرس تابستانی انگور به این معنی است که انگورهای شما به اندازه کافی بالغ هستند تا خوشه‌های بزرگ میوه تولید کنند. باید توجه داشت که هرس تابستانی فقط یکبار اتفاق نمی افتد. در واقع می توان آن را چندین بار در طول فصل انجام داد، ابتدا پس از گلدهی، سپس در صورت لزوم تاج خوشه را تنک کرد.

نحوه هرس سبز انگور را به صورت گام به گام توضیح داده می‌شود.

گام 1:

شاخه بلندی را که از کنار یک خوشه انگور بیرون زده است پیدا کنید و آن را برش دهید تا یک دسته از برگها فقط روی خوشه را بپوشاند.

گام 2:

در هنگام هرس سبز انگور، با توجه به تنه اصلی درخت شاخه هایی که میوه تولید نمی‌کنند و در کنار سایر شاخه هستند، را هرس کنید. اینها شاخه های آبی هستند که از تنه درخت انگور رشد می‌کنند. در ابتدا آنها برای محافظت از خوشه های انگور از باران سرد و تگرگ مفید بودند. اکنون می توان آنها را هرس کرد، زیرا یک سایبان بسیار متراکم ایجاد می‌کنند.

گام 3:

درازای درخت را با بریدن شاخه های کناری به طول های کوتاهتر، کمتر کنید. وقتی انگورها شروع به رسیدن نهایی می کنند، مهم است که اجازه دهید نور خورشید بیشتر به میوه برسد - این باعث افزایش محتوای قند و خوش طعم شدن خوشه ها می شود. اگر در آب و هوای گرم‌ زندگی می‌کنید، ممکن است با هرس زیاد و اشتباه موجب آفتاب سوختگی میوه انگور شوید.

6- نکات مفید برای هرس

1- قبل از شروع، زمانی را به تماشای تاک اختصاص دهید.

2-چندین شاخه را انتخاب کنید که به خوبی رشد کرده اند و به نظر چشم انداز و‌‌اینده خوبی دارند.

3- شاخه‌ها و ساقه‌های قدیمی ‌را که به وضوح نامناسب هستند ( شاخه‌هایی که کوچک و ضعیف هستند یا خیلی دور از تنه اصلی هستند) جدا کنید. با‌‌این کار تا حدودی سردرگمی ‌اولیه برطرف می‌شود.

4- همیشه حداقل یک شاخه جایگزین را تا آخرین هرس شاخه کنار بگذارید، تا در صورت شکستن شاخه اصلی سریع بتوانید جایگزین کنید.

5- بعد از هرس بهاری، اوایل تابستان نیز می‌توانید هرس سبز را انجام دهید که در مقاله‌‌ای دیگر به نحوه‌‌ این هرس می‌پردازیم. که در رشد میوه انگور بسیار موثر است.

انگور سیاه سردشت