شرایط نگهداری کاج نوئل آبی

Friday، ۱۷ Tir ۱۴۰۱

در این قسمت از بخش "به روز باشیم" به بررسی نحوه نگهداری و پرورش درخت کاج نوئل آبی که بسیار زیبا و محبوب است، پرداخته می‌شود.

سوزن‌های آبی کاج نوئل آبی

کاج نوئل آبی "Picea pungens"درختی است همیشه سبز با سوزن های تیز و کوتاه که از خانواده کاج است.این درخت به عنوان درخت رسمی ایالت کلرادو امریکا شناخته می‌شود، این کاج کم رشد بومی کوه های راکی ​​است، جایی که برای اولین بار در سال 1862 کشف شد. در طبیعت، کاج نوئل آبی کلرادو می تواند تا 2 و نیم متر رشد کند. در پارک ها و باغ ها معمولاً از 1 تا 2 متر ارتفاع دارد. کاج نوئل آبی کلرادو یکی از پرمصرف‌ترین و شناخته شده‌ترین درختان است که هم برای تزئینات منزل و هم برای حیاط خلوت و محوطه‌سازی استفاده می‌شود. شکل هرمی، رنگ شاخ و برگ آبی نقره‌ای و بوی فوق‌العاده، آن را به یک انتخاب کلاسیک برای درخت کریسمس تبدیل کرده است.

کاج نوئل آبی کاشته شده در زمین

بهترین زمان برای کاشت درخت کاج نوئل آبی به آب و هوای شما بستگی دارد. شما می‌توانید آن را در تمام طول سال در آب و هوای معتدل بکارید، اما اگر در منطقه ای زندگی می‌کنید که زمستان های سخت و یخبندان دارد، بهتر است این درخت را در اواخر زمستان یا اوایل بهار، زمانی که درخت هنوز خواب است، بکارید.

· نام رایج: نوئل آبی، کاج نوئل آبی، نوئل نقره‌ای، نوئل یخی

· نام گیاه شناسی: Picea pungens

· خانواده: Pinaceae

· اندازه: بالغ 2 و نیم مترارتفاع 1 و نیم تا 2 متر عرض.

· میزان نور خورشید: کامل

· نوع خاک: رسی، شنی، مرطوب، غنی، با زهکشی خوب

· pH خاک: اسیدی، خنثی

· منطقه بومی: آمریکای شمالی

شرایط کلی نگهداری درخت کاج نوئل آبی را به جزئیات کامل تشریح می کنیم:

کاج نوئل آبی در گلدان

1- نور

درخت کاج نوئل آبی را در مقابل آفتاب کامل بکارید و اطمینان حاصل کنید که حداقل شش ساعت در روز در معرض آفتاب بدون فیلتر قرار می‌گیرد تا به پتانسیل رشد کامل خود برسد. کاج نوئل آبی می تواند تا حدودی سایه را تحمل کند، اما کاشت در یک منطقه کم نور می تواند موجب بیماری و از بین رفتن درخت شود.

2- خاک

درخت کاج نوئل آبی در مکانی با خاک مرطوب و با زهکشی خوب که با استفاده از اصلاح کننده‌های خاک بارور می‌شود، بهترین رشد را دارد. با این حال، این درخت می‌تواند با انواع خاک‌ها – ماسه‌ای، شنی یا رسی سازگار باشد. در مورد pH خاک، کاج نوئل آبی در محدوده ای بین شش تا هفت و نیم رشد می کند، اما طبیعت سخت و قوی آن باعث می‌شود این درخت بتواند خاک های بسیار اسیدی یا قلیایی را تحمل کند.

3- آب

پس از دوران کاشت اولیه، این درخت به خشکی مقاوم است و می‌تواند در دوره های کم آب زنده بماند، اما با آبیاری های برنامه‌ریزی شده بهتر رشد می‌کند. در دوران نهالی و اولیه کاشت، درخت را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند. پس از محکم شدن جایگاه درخت، آن را فقط در طول دوره های خشک آبیاری کنید. از غرقاب کردن درخت یا ایجاد مناطقی با آب در پایه درخت خودداری کنید.

4- دما و رطوبت

کاج نوئل آبی که بومی مناطق کوهستانی مرتفع است، نسبت به هوای خشک و سرد مقاوم است. با این حال، این گونه درختی می تواند گرما و رطوبت را بهتر از سایر کاج‌ها تحمل کند. کاج نوئل آبی در شرایط بسیار گرم رشد نمی کند، زیرا سوزن های آن قهوه ای می شوند و می ریزند.

5- کود

کود دهی بهاره موجب تقویت درخت می‌شود و احتمالاً طول سوزن‌ها را افزایش می دهد و رنگ سوزن را بهبود می‌بخشد.

6- هرس

کاج نوئل آبی دارای سرعت رشد آهسته تا متوسط است و سالانه 25 تا 50 سانتی متر رشد می‌کند. این درخت نیازی به هرس ندارد، اما اگر می‌خواهید شاخ و برگ‌های متراکم تری داشته باشید، می‌توانید آن را هرس کنید. برای این کار، نیمی از رشد تازه روی هر شمع (نوک جایی که رشد شاخه ها هر سال اتفاق می افتد) را در بهار هرس کنید.

کاج نوئل آبی

شرایط نگهداری در زمستان:

کاج نوئل آبی بومی آب و هوای سرد است، بنابراین درختان بالغ در زمستان نیازی به مراقبت خاصی ندارند، زیرا درخت در این فصل به خواب می‌رود. با این حال، می توانید در پاییز یک لایه مالچ را در اطراف تنه درخت قرار دهید. همچنین حتماً بعد از بارش برف سنگین یا مرطوب، شاخه ها را تکان دهید تا به دلیل سنگینی برف از شکستگی شاخه‌ها جلوگیری شود.

مشکلات رایج در نگهداری کاج نوئل آبی

در حالی که درختان کاج نوئل آبی در چند سال اول به آبیاری کافی نیاز دارند، آبیاری بیش از حد آنها می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. علائم آبیاری بیش از حد شامل: قهوه‌ای شدن سوزن ها، پژمرده شدن شاخه ها و از بین رفتن کلی درخت است. برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که درخت هرگز در آب برای مدت طولانی غرقاب نشود و مالچ کافی برای حفظ رطوبت در اطراف پایه درخت فراهم شده است.